Zoeken
  • Elvire Rombouts

Uit het leven van een interieurontwerper: was de carrière-switch appeltje/eitje?

Na jarenlang in het HR-vak gewerkt te hebben, besloot ik drie jaar geleden te gaan doen waar mijn hart sneller van ging (en gaat) kloppen: het interieurvak. Alhoewel ik het in mijn vorige baan ook naar mijn zin had, ging het vijf dagen werk in vier dagen proppen, evenals het tekort aan tijd voor mijn gezin me steeds meer tegenstaan. Op vrijdagavond zaten we puffend op de bank, blij dat we het allemaal weer gered hadden.


Dat moest anders! Maar hoe en wat? Waar ben je goed in? Wat vind je leuk? Want ja, als je net over de 40 bent, begint de tijd opeens te dringen. Het is de laatste kans om iets van je dromen waar te maken, daarna kun je net zo goed de kist dichtgooien, sprak aldus mijn midlifecrisis. Creativiteit en flexibiliteit waren de kernwoorden voor mijn nieuwe ambities. Dus hop: afscheid van het ploetermoederleven en op naar een interieuropleiding.


Vier dagen in de week was ik bezig met kleur, plattegronden, materialen, verlichting, kunstgeschiedenis en ontwerpen. Opeens moest ik in plaats van in woorden, in beelden communiceren. En ik ontmoette allemaal gelijkgestemden. Er ging een wereld voor me open! Waarom heb ik dit beroep niet jaren eerder gekozen? Fits me like a glove!


Back to reality. Het is net als een bevalling. Tijdens de zwangerschap denk je: ha, na negen maanden is het eindelijk zover en dan blijkt dat het pas moet beginnen na de geboorte van je kind! Dat geldt nu ook een beetje. Denk je dat je het vak inhoudelijk redelijk onder knie hebt, althans de basis, komt er ook nog eens het ondernemerschap bij kijken.


Ja hoezo? Je gaat toch gewoon aan de slag en that’s it? Voor mij was het ondernemersvak onbekend terrein (tenzij je natuurlijk in loondienst gaat werken, maar dat valt niet mee als startende midlifecriser, plus het was me juist te doen om de vrijheid en flexibiliteit). En een avondje door een ondernemershandboek doorbladeren, bleek niet voldoende.


Dus ik ben maar gewoon begonnen. Naast het super leuke advies en ontwerpwerk, ben ik me opeens aan het verdiepen in boekhouden en boekhoudprogramma’s, heb ik mijn eigen website gebouwd, waarvoor ik kennelijk een diepgaande visie van mijn diensten nodig heb: wat is jouw “Why” eigenlijk? En heb je nagedacht over je marketing funnel? Mijn wat? En je portfolio? En wervende teksten? En tijdschrift-achtige portretfoto’s? En een logo en een huisstijl? En heb je wel een marktonderzoek gedaan naar je ideale klant? En ben je wel zichtbaar genoeg op de Social Media? Hoe kom je aan klanten? En het moet natuurlijk bij voorkeur gelijk allemaal perfect! Wellicht herkenbaar bij andere startende ondernemers. Het is maar goed dat ik dat niet allemaal voor ogen had, alvorens ik mijn switch beraamde. En dat ik een aantal maanden thuis zat met de kinderen gedurende Corona, was ook niet echt bevorderend voor mijn business. Het ondernemerschap ben ik al zwemmend aan het onderzoeken.


Appeltje/eitje die switch? Nee, dat niet, maar ik heb sinds januari eigenlijk best wat stappen gezet. En het belangrijkste daarbij: mijn liefde voor het vak is niet teloor gegaan. Je maakt me niet blijer dan na te denken over een functionele én bijzondere indeling van een ruimte. Of een kleurenadvies dat echt bij de klant past. Of als ik op zoek kan gaan naar dé perfecte eettafel of designlamp. Ik kan me nog steeds verliezen in een mooie woonwinkel. Waarbij mijn eigen smaak ook in een sneltreinvaart allerlei fases doormaakt. Met de kennis die ik nu heb, pas ik de inrichting van mijn eigen woning langzaamaan ook aan (mijn man: "Moet die wand nu wéér in een andere kleur?") Want hoe makkelijk ik het vind om voor anderen een passend advies te geven, in mijn eigen huis kom ik er vaak niet uit. Een typische “bij de loodgieter thuis lekt de kraan” situatie.


Anyway, keep you posted over al mijn belevenissen en inzichten op het interieurgebied. Leuk als je mij volgt. Voor visuele inspiratie: ik ben ook te vinden op Instagram en Pinterest. Of plan een vrijblijvende interieur-sparringsessie bij me in.

19 keer bekeken

Corporate Identity: ZuidWester design 

Portretfoto's: Cheryll van Weert

Icoon-Pinterest-Blauw.png
Icoon-Instagram-Blauw.png
Icoon-Facebook-Blauw.png